Autók működése, szerelése és szakkifejezések érthetően.

Az oldalon megtalálható minden, amit egy autósnak tudni kelhet, és minden mást ami autóval kapcsolatos.Tippek,szerelések,teljesítmény növelések, kifejezések jelentései érthetően.

Ezen a ponton azokat a fő elemeket mutatom be, amelyek az autót - autóvá teszi. Erről itt nem kell sokat írnom, lentebb minden megtalálható.

 1.- Motrok típusai, fajtái  2.- Benzin és Dízel működés 




1.-Motorok típusai, fajtái: 

Nos a motor az amit úgy is nevezünk hogy az autó ereje, mozgatója, lelke és még sorolhatnám... Ez a téma nagyon szerte ágazó, ezért főleg a két leggyakrabban használt motorról fogunk beszélni, de lesz pár szó a többi fajtáról is. A motorok a nevüket, általában a hengerek elhelyezkedéséről kapják. A motor véleményem szerint az a hely, ahol a legtöbb teljesítményt tudjuk nyerni. Ez azonban már a tuninghoz fog tartozni.

 

 

  A., Soros motor: Ez a legelterjetteb motor típus.Itt a hengerek egymás mellett helyezkednek el, ugyan így a dugattyúk a hengerekben, függőleges irányban. Ezen soros motorok közzül is a legelterjetteb, a négy hengeres (a hengerekről,szelepekről még később szó lesz). Minden   hengerhez való hajtókarnak saját forgattyús-csapja van.Ezen kívül természetesen vannak még 2,3,5,6 hengeresek is. De most maradjunk csak az alapoknál. A fő csapágyak száma itt mindig +1 a hengerek számához mérten.

                    cs-h-cs-h-cs-h-cs-h-cs

Ez a fajta motor, mint azt már kitalálhattuk igen közkedvelt. Hogy miért? Mert kis helyet foglal, így sok fajta autóba elhelyezhető, ezen kívül viszonylag karbantartása is egyszerű. Itt is jó teljesítmény növelőkkel gazdagíthatjuk a motort. Kis hátrány ennél a motor típusnál talán az, hogy magassabb valamivel.

Szerkezete nagyjából így néz ki:

--Henger
--Dugattyú
--Forgattyús mechanizmus:
           - Csapszeg
           - Hajtórúd
           - Forgattyús tengely
           - Lendítőkerék
--Szelepvezérlés:
            -Vezértengely (bütykös tengely)
            - Szelepek
--Gyújtás rendszere:
             -Gyújtógyertya
             -Elektromos szikrát előállító szerkezet
--Porlasztó, karburátor vagy üzemanyag befecskendező szerkezet

 

B., V-motor: Ez a motor típus is elég elterjedt. Sokan teszik fel a kérdést hogy vajon "melyik a jobb" motor fajta, a soros elrendezésű vagy a V-motor. Erre természetesen nem lehet válaszolni. Legalább is szubjektív, mindegyiknek meg van a maga előnye. Van akinek a V-re és van akinek a sorosra van inkább szüksége.

A V-motor ismert a V-alakú motorjáról, ill. a V alakban elhelyezett hengerekről. Ez a motor típus lényegében olyan mint egy szétnyitott Soros motor.Itt az egy sorban lévő hengerek, ugyan azon a forgattyús tengelyen helyezkednek el  : ebből jön le a hajtórúd és ez forgatja meg, a főtengelyt. A V motorok hengereinek szöge általában 60 és 120 fok közötti dőlésű. Csapágyazását hasonlóan kell nézni mint a Soros motorokét. Például: V-8-as motor esetében, 5 főcsapágy található. Pontosan azért mert az előbb leírtan: az egysorban lévő hengerek ugyan azon a forgattyús tengelyen helyezkednek el. Ugyan azt a tengelyrészt mozgatják együtt. Itt tehát henger párral kell érteni a + 1 csapágyat.

Hátránynak itt azt vehetjük, hogy nagyobb lett a motor szélessége. Azonban a hossza rövidebb a sorosénál, így bár a motor tér kissebb lett, ugyan azon a hosszon, több hengert tudunk elhelyezni. Úgy is nézhetjük hogy a dupláját.                                                                                                            

Léteznek W motorok is, de ebbe most nem megyünk bele.

 

C., Boxer motor: Ennél a motornál, a hengerek fekszenek. Olyasmi mintha egy teljesen szétnyitott V-motor lenne. Általában 4,6,8 vagy 12 hengeresek szoktak lenni. A hengerek itt egymással szemben dolgoznak. Csapágyazás elrendezése: minden hengerpár két oldalán van.  

Ez a fajta motor pl.: Subaru - kban találhatóak.                                         Előnye hogy a motor magassága viszonylag alacsony. A hátrány viszont pont ebből adódóan jön, az hogy szélességre több teret foglal.   

 

D., Csillag motor: Mint azt mindenki kitalálhatta ez a motor egy csillagra hasonlít. Ez a típus mindig páratlan hengerszámmal készül. 3,5,7,9 hengerszámmal szokták általában gyártani.

Igazából ezt főleg, repülőgépeknél alkalmazzák, de mostanában néhány chopper építő rászerelte motorokra, autókra. Előnye hogy egyenletes járást és folytonos nyomatékot biztosít.

 

 

A motor alapjairól most ennyit. Van még jó pár típusú motor, de mint mondtam én főleg a két legelterjettebb motorról fogok írni a Sorosról és a V-ről. A Boxer motorról nagyon ritkán fogok a továbbiakban írni. Inkább csak azért jegyeztem fel, hogy ha esetleg később szó lenne róla ne legyen új. A csillagmotort csak érdekesség képen hoztam fel, rá később már nem lesz szükségünk.

                                                                                                                      

 

 Benzin és Dízel működés:

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 20
Tegnapi: 15
Heti: 49
Havi: 401
Össz.: 121 734

Látogatottság növelés
Oldal: Az autó szerkezeti részei
Autók működése, szerelése és szakkifejezések érthetően. - © 2008 - 2024 - autotipp.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »