Autós szakkifejezések,rövidítések,jelentések
1.-ABS 2.-ASR 3.-BA(BAS) 4.-DSG
1.-ABS: (ABS=Anti Blocking System). Kezdjük a blokkolás gátló rendszerrel. Ez manapság egy igen ismert rendszer. Egy kis érdekesség képpen jegyzem meg , hogy a anno a Bosch kezdte el sorozat gyártani ezt a rendszert az autókba, de jóval előtte használatos volt már, gondoljunk csak a repülőgépekre vagy a villamosokra. Szóval a törit félre téve, egy nagyon kis okos összetett rendszerről van szó. Ugyebár eggyértelművé vált már gyerekkorunkban, hogyha a biciklit nagyon gyorsan tekerem, aztán hirtelen tövig behúzom a féket, hosszab lessz a fékutam mintha egyenletesen fékeztem volna le. Ugyan erről van szó itt is, az autóknál. Ez a szerkezet fokozott lassúlásra készteti az autót fékezés közben, így arra is marad időnk, hogy akár félre tudjunk kormányozni az akadály elől miközben lelállunk.
A kiépítése és működése úgy zajlik, hogy minden kerékhez szerelnek egy-egy fordulatszám mérőt, amik figyelik a kerekek sebességét. Az információkat egy közös vezérlőegységbe küldik, ami hogyha, valamelyik keréknél nagy erejű fékezést észlel, közbeavatkozik és csökkenteni kezdi a fékező erőt, de csak addig, hogy így is meg lehessen álni pillanatok alatt a járművel.
2.-ASR: (ASR=Anti-Slip Regulation). Ez a kipörgés gátló rendszer. Gyakori hogy keverik a két rövidítést az ASR-t és az előbb leírt ABS-t. Néha még jómagam is elhibázom a két szót hiába gondolok jóra, a rövidítés így elég hasonló. Igazából egy kicsit, tényleg hasonlítanak egymásra a szerkezetek.
Az ASR, ezzel szemben azt a feladatot látja el, hogy amikor az autóval gyorsulunk, nagy nyomatékon, akkor a kerekek ne kezdjenek el kipörögni és csúszkálni, hanem stabilan az úton tartsa az autót ill. a kerekeket. Ezen kívül, (elvileg) segít abban is, hogy ha havas, jeges vagy csúszós az út könnyebb elindulni.
Na szóval, a hasonlóságot az alatt értem hogy az ABS-től kapot információkat dolgozza fel az ASR-is. Az előbb leírt ASR műveleteket, úgy hajtja végre a rendszer, hogy csökkenti a motor nyomatékot. Ezáltal csak a szükséges energiát kapja a kerék hogy elinduljon, de ne pörögjön ki. Ezt sok féle képpen megcsinálhatja az autónk.
Például:
-Nagy gázadásnál, csökkenti az üzemanyag motorba küldött mennyiségét.
-Lefékezheti a kipörgő kerekeket. (Ezt csak 40Km/h alatt).
-A hengereknél csökkentheti az üzemanyag bejutását
-Néhány hengerfejnél, -szükség szerint- megvonja az áram ellátást.
3.-BA: BAS nak is szokták rövidíteni. (BA=Brake Assist) Ez egy olyan automatikus rendszer amely érzékeli hogy ha a safőr vész fékezést ad le. Ilyenkor bármekkora erővel is nyomja le a pedált, a szerkezet automatikusan a legnagyobb fékező erőt biztosítja az autónak.
4.-DSG: (DSG=Direct Shift Gear). A rövidítés jelentése, dupla kuplunkgos sebességváltó. Ezt a rendszert csak a Volkswagen használhatta eddig a kizárólagos jogok miatt. Manapság viszont kezdik több autóba is betenni, Audi, Seat stb. Ez két külön álló váltóból áll, így két külön kuplungja van. A váltók külön-külön három gangosak. A váltások kiosztása az első kuplungnál:1-3-5 - fokozat, a másodiknál 2-4-6 fokozat. A váltás így nagyon gyorsan, akár tizedmásodpercek alatt megy végbe, mégis nagyon gördülékenyen, simán vált. A még gyorsabb váltás érdekében a kuplung pedált már akár ki is szokták hagyni és e-helyett a kormány hátamögé, a két szélre tesznek egy-egy "fület", egyet a fel másikat a le váltáshoz.
Sokan össze keverik a dupla kuplung lenyomásával ezt a rendszert. Itt már természetesen nem erről van szó mint azt az eőbb megtudtuk. Ahol duplán kell megnyomni a kuplungot ott másról beszélünk nem a DSG rendszerről. Az már egy másik történet és régebre nyúlik vissza.